Oedeemtherapie / Lymfedrainage

Wat is lymfe en wat houdt het lymfestelsel in?
Net als de bloedbaan waarin bloed circuleert, heeft het lichaam een lymfestelsel waar lymfe doorheen stroomt. Het lymfestelsel ziet er vergelijkbaar uit met het stelsel voor de bloedsomloop. In tegenstelling tot de bloedcirculatie is het lymfestelsel alleen een afvoerend systeem.

Wat zijn lymfeknopen en lymfeklieren?
Op het kruispunt van grote lymfvaten bevinden zich lymfeknopen. De lymfeknopen liggen dichtbij organen en worden ook wel klieren genoemd. De klieren filteren de lymfe en halen er lichaamsvreemde stoffen uit (bacteriën, kankercellen, celresten, etc.) Deze lichaamsvreemde stoffen komen in de bloedbaan terecht doordat het lymfestelsel en de bloedbaan met elkaar in contact staan. Via de bloedbaan worden de lichaamsvreemde stoffen uitgescheiden door het lichaam.

Wat is Oedeemtherapie:

Oedeem is een abnormale ophoping van vocht in het weefsel, als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aanvoer en afvoer van vocht. Er zijn verschillende vormen van oedeem, afhankelijk van de oorzaak.

Enkele veel voorkomende vormen van oedeem zijn:

• Lymfoedeem (nadat lymfeklieren verwijderd zijn door een operatie of als complicatie van bestraling)
  • Veneus oedeem (als gevolg van trombose of operatie bloedvaten)
  • Traumatisch oedeem (na een ongeval)
  • Lipoedeem
  • Oedeem na oncologisch ingrepen, chemokuren of bestraling
  • Oedeem na andere operaties zoals een nieuwe heup of knie

Enkele veel voorkomende vormen van oedeem zijn:

• Veneus oedeem (als gevolg van trombose of operatie bloedvaten)
  • Traumatisch oedeem (na een ongeval)
  • Lipoedeem
  • Oedeem na oncologisch ingrepen, chemokuren of bestraling
  • Oedeem na andere operaties zoals een nieuwe heup of knie

Voor welke klachten kunt u bij ons terecht voor oedeemtherapie:

• Compressie therapie/ kousen, TEK, zwachtels: Door middel van het aanleggen van bandages wordt van buiten af een continue druk aangebracht. De bandages worden aangelegd als er nog geen stabiele situatie in de waterhuishouding is bereikt. Wanneer de omvang van de arm of het been stabiel is, kan een therapeutische elastische kous worden aangemeten.
  • Oefentherapie: De therapeut kan u oefeningen meegeven om de afvoer van vocht te stimuleren
  • Manuele lymfedrainage: Door specifieke massage technieken wordt de vochtafvoer gestimuleerd
  • Lymfetaping: In bepaalde situaties door het aanbrengen van tape de vochtafvoer worden gestimuleerd